Lectoraat

Data & Knowledge Engineering

met brein

Apps en informatiesystemen maken veelvuldig gebruik van data en kennis en staan centraal in onze kenniseconomie. Data Science en AI maken er nog geavanceerder gebruik van. Het identificeren, specificeren, managen en gebruiken van data, informatie en kennis is een vak apart.

Ons lectoraat past inzichten uit onder andere data-, informatie- en taalwetenschap toe in het ontwerp van informatie- en kennissystemen (applicaties; platforms).
We doen praktijkgericht onderzoek naar het doelbewust, effectief en met hoge kwaliteit opsporen, vergaren, creëren, representeren, valideren, managen en toepassen van data en (expliciet beschreven) kennis. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het ontwerpen, automatisch ‘vullen’, gebruiksvriendelijk maken en effectief inzetten van kennisplatforms, en in innovatieve AI-gebaseerde tools voor datamanagement en conceptueel modelleren. Onder de motorkap gebruiken we inovaties als bijv. knowledge graphs en graph databases, taalgerichte data science technieken (text mining), LLMs, visualisaties, en dialoog-interfaces.

Expertises

• Informatie- en Kennissystemen
  • Data & Knowledge Architecture
  • Data Engineering & -Management
  • Knowledge Engineering & -Management
  • Text Mining
  • Prompt Engineering
  • Requirements Engineering
  • Dialogue Systems
  • Collaborative Knowledge Elicitation & Modeling
  • Domain Modelling
  • Knowledge Graphs
  • Conceptual Modelling & Ontologies

• Onderzoek

Onze invalshoek is sterk 'human centered'. We gaan altijd uit van het nauw betrekken van gebruikers en andere ‘stakeholders’ bij onze adviezen, ontwerpen en toepassingen. Daarnaast heeft werken met natuurlijke taal en tekst onze speciale aandacht.

• Onze kennis

Producten en publicaties zijn beschikbaar voor iedereen op onze site. Leraren, besturen of opleiders kunnen deze (met in achtneming van de creative commons licentie: met naamsversmelding en niet commercieel) gebruiken.

Lector

Stijn Hoppenbrouwers

Stijn is gefascineerd door de driehoek mens-taal-computer, en werkt met en voor een grote diversiteit aan stakeholders aan betere manieren om mensen en organisaties te ondersteunen in het effectief en prettig omgaan met data, informatie en kennis.

Academie IT en Mediadesign. Lectoraat MBIS. Portretfoto Stijn Hoppenbrouwers.

Ons team

We doen ons onderzoek met een team van betrokken lectoren, senior onderzoekers en docent-onderzoekers.

Maak kennis met het team

Gerelateerd

Opleidingen

De Academie IT en Mediadesign bouwt aan een dynamische en innovatieve leeromgeving. Studenten en docenten werken er zij aan zij met onderzoekers en de beroepspraktijk. Alles draait hier om ontwerpen, ontwikkelen en experimenteren. We inspireren elkaar met ICT- en multimediatoepassingen.

• HBO-ICT (voltijd en deeltijd)
  • Communication & Multimedia Design (voltijd en deeltijd)
  • Make IT Work (omscholingstraject)
  • Master Applied Data Science

werkt vanuit huis laptop
Blijf op de hoogte

Met de digitale nieuwsbrief IT en Mediadesign blijf je op de hoogte van nieuws en de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderzoek en onderwijs in de academie.

Studenten en docent CMD in overleg, zittend.