Hybride leeromgeving ondernemerschap (idea trail)

In het project ‘hybride leeromgeving ondernemerschap’ richten we ons op nieuwe ideeën, oplossingsrichtingen, technologieën en concepten die zich voordoen binnen technisch-, innovatiegerichte hybride leer-werk omgevingen maar niet of nauwelijks worden benut en dus op plank blijven liggen. Hoe kunnen we zorgen dat deze ideeën toch van de grond komen?

Idea trail project waarbij ondernemerschaps

Snelle info

Status

lopend

Startdatum

2024

Looptijd

Subsidie

  • Dijkgraaf-gelden 
  • HAN subsidie

Projectleider

Franceina van Zalk - Franceina.vanZalk@han.nl

Aanleiding

Maatschappelijk belang

Hoger onderwijs heeft als derde kerntaak, naast onderwijs en onderzoek, om bij te dragen valorisatie, doorwerking; vanuit de kennisontwikkeling in het onderwijs en onderzoek bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken en doorwerking daarin te borgen. Eén van de dragers van doorwerking ligt in ondernemerschap (Vereniging van Hogescholen, 2018). In het huidige koersbeeld van de HAN heeft ‘ondernemen’ een duidelijke plek gekregen (HAN, 2022). Ondernemen, is naast innovatie en implementatie één van de drie routes om het verschil te maken. Met het nieuwe koersbeeld gericht op verschilmakers, koersdoelen gericht op wendbaarheid, duurzame verbindingen en een (nog steeds) groeiende interesse in ondernemend gedrag en ondernemerschap onder jongeren ligt er een enorme kans om ondernemerschap binnen de HAN beter te benutten en verder door te ontwikkelen.

In het project ‘hybride leeromgeving ondernemerschap’ richten we ons specifiek op het identificeren (zien) en creëren van (ondernemers) kansen die zich voordoen binnen bestaande technisch-, innovatiegerichte hybride leer-werk omgevingen op ConnecR (zoals Mobility Innovation Center, Powerlab/ESBE en H2Lab, Biobased Lab, de master Circulaire Economie en de minoren Biobased Innovations en Energy Innovations) om deze door te ontwikkelen richting het ondernemersecosysteem, binnen en buiten de HAN. De huidige indruk is dat nieuwe oplossingsrichtingen, technologieën, mogelijkheden en concepten die - direct of indirect - uit deze hybride leeromgevingen komen niet of nauwelijks worden benut en dus op plank blijven liggen.

Wetenschappelijk inbedding

Het zien, evalueren en benutten van kansen is een van de belangrijkste ondernemerscapaciteiten van elke succesvolle ondernemer, ondernemende professional of ondernemende burger (Baggen et al., 2015). In zijn meest rudimentaire vorm zijn kansen ideeën, en afhankelijk van personen, netwerk en omstandigheden kunnen ideeën doorgroeien naar kansen om (nieuwe) waarde te creëren, de idea trail.   

Het theoretisch model van idee naar kans van Vogel (2017) biedt handvaten waarmee we de verschillende fasen van ondernemerschapsontwikkeling kunnen identificeren en daarbinnen de idea trail kunnen duiden. De eerste fase van dit model focust op de concepten idea generation en idea evaluation. Hiermee starten we het ontwerpgericht onderzoek dat gericht is op het identificeren en monitoren van de ‘idea trail’ binnen en buiten de HAN, en biedt daarmee handreikingen voor het ontwikkelen van kennis voor het stimuleren van ‘idea trails’, het identificeren van versterkende en belemmerende mechanismen in deze ‘idea trail’.

Praktijkvraag

Hoe kunnen ideeën verder gebracht worden binnen en buiten het onderwijs/onderzoek richting het ondernemersecosysteem, opdat kansen t.b.v. de energietransitie beter benut kunnen worden.

Onderzoeksvraag

Welke interventies brengen ideeën verder in het ondernemerschap-ecosysteem gericht op (energie) transitievraagstukken

Wat is ons doel?

Het identificeren (zien) en creëren van (ondernemers) kansen die zich voordoen binnen bestaande technisch-, innovatiegerichte hybride leer-werk omgevingen op ConnecR (zoals Mobility Innovation Center, Powerlab/ESBE en H2Lab, Biobased Lab, de master Circulaire Economie en de minoren Biobased Innovations en Energy Innovations) en deze door ontwikkelen richting het ondernemersecosysteem, binnen en buiten de HAN.

Centrale vraag
Welke interventies brengen ideeën verder in het ondernemerschap-ecosysteem gericht op (energie) transitievraagstukken.

Werkwijze

Ontwerpgericht onderzoek naar het concept ‘idea trail’: het identificeren van de problemen en uitdagingen bij zowel het onderwijs als lokale stakeholders, incl. verkenning van oplossingsrichtingen uit de ondernemerschapsontwikkelingsliteratuur, om passende interventies te ontwerpen, testen en evalueren.

Aanpak deelvraag 1: Biobased battle
1. Discourse-analyse van idee-output (100-130 studenten van diverse (inter)nationale hogescholen)
2. Gestandaardiseerde vragenlijst ondernemende intenties en motivaties (beknopte GUESSS)

Opbrengsten & knelpunten

Opbrengsten

In de diagnosefase zijn 4 oplossingsrichtingen geïdentificeerd voor interventies:
1. Biobased battle: Stimulering ‘Idee generatie’ middels interdisciplinaire samenwerking met minor Circulaire Economie.
2. ORM/CE: Verbinding van ideeën aan ondernemerschap middels een pitch portal.
3. MORE: Presenteren van ideeën aan regionale ondernemers middels Automotive evenement.
4. Connectr: Etaleren van ideeën aan ondernemerschapscommunity middels pop’hub.

Knelpunten

Biobased battle:
• (Inter)nationale en interdisciplinaire samenwerking vragen om flexibliteit en academie-overstijgende coördinatie.
• Juridisch spanningsveld rond intellectueel eigendom en eigenaarschap van ideeën.
• Werkbare inrichting pitch-portal vraagt sterke afstemming met ORM/CE en onderwijsverkenning voor toepassing pitch portal.
• Werkbare vertaling van pitches naar pop’hub etalage voor Connectr vraagt nauwe afstemming met Connectr en community.

Ideatrail
 

Ontwerp 1: Biobased Battle

Van de bestaande technisch-, innovatiegerichte hybride leer-werk omgevingen op ConnecR is uit het Biobased Lab de ‘Biobased Battle’ geïdentificeerd als context waarin zich innovatiekansen voordoen gericht op de (energie) transitie en het potentieel hebben om ze verder te brengen binnen en buiten de HAN richting het ondernemerschap.

Biobased Battle is een Student Challenge georganiseerd door Minor Biobased Innovations, waarin studenten werken op projectbasis in multidisciplinaire groepen (samen met IPO & Bouwkunde). Uit de Diagnose is gebleken dat bij de Biobased Battle innovatieve ideeën ontstaan, maar dat de ideeën niet verder worden gebracht in mogelijke business ideeën en daardoor op de plank blijven liggen. 

De centrale vraag van dit (deel)onderzoek:

Wat is de invloed van een groepsgerichte ondernemerschapsonderwijsinterventie op het generen van business ideeën en de ontwikkeling van een ondernemende mindset?  

Afbeelding voor de Pitstop van 7 maart 2024, HAN Employment. Duurzaamheid, circulaire economie, nieuwe business modellen.

Publicaties

Er zijn nog geen publicaties gedaan.

Contact

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met: Franceina.vanZalk@han.nl