GUESSS

De internationale GUESSS enquête evalueert uitgebreid de ondernemende intenties, activiteiten en attitudes van studenten wereldwijd. In dit project onderzoeken we de GUESS resultaten van HAN studenten tov het internationale kader en vertalen we deze naar praktische handvatten om ondernemende intenties verder te stimuleren in het onderwijs. 

Uitkomsten GUESSS enquete over ondernemende intenties bij studenten.

Snelle info

Status

lopend

Startdatum

2024

Looptijd

5 jaar

Subsidie

Projectleider

Franceina van Zalk - Franceina.vanZalk@han.nl

Wat is GUESSS?

De Global University Entrepreneurial Spirit Student's Survey (GUESSS) is een uitgebreide internationale enquête die de ondernemende intenties, activiteiten en attitudes van studenten wereldwijd evalueert. Door de ondernemende aspiraties en gedragingen van studenten wereldwijd vast te leggen, draagt GUESSS bij aan het wereldwijde begrip van studentondernemerschap en biedt het een platform voor kennisuitwisseling en samenwerking tussen onderzoekers en praktijkmensen in het veld.

De GUESSS enquête wordt 2x per jaar uitgestuurd en verzamelt gegevens van een grote steekproef van studenten van verschillende scholen en studierichtingen. De enquête behandelt een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot ondernemerschap, waaronder de intenties van studenten om een eigen bedrijf te starten, hun ondernemersactiviteiten tijdens hun studie, de ondersteuning die ze krijgen van hun onderwijsinstellingen en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Het GUESSS-rapport geeft een samenvatting en analyse van de onderzoeksgegevens en presenteert de belangrijkste bevindingen en (internationale) trends in studentondernemerschap.

Inzichten uit de GUESSS

  • Er is een behoorlijk groot, onbenut potentieel aan ondernemerschap, waarbij ook opvalt dat de HAN studenten gemiddeld genomen ondernemender zijn dan de studenten elders in Nederland.
  • Er lijkt geen direct aantoonbaar verwant te zijn tussen de ondernemendheid van de studenten en het ondernemerschaps- onderwijs.Wel ervaren studentondernemers en nascent ondernemers de context voor ondernemen als positief, ze worden uitgenodigd om ondernemend te zijn (dit 'zelfversterkende effect' is ook uit de literatuur bekend).
  • Er is een grote diversiteit in motieven om te ondernemen. Beelden als studenten ondernemen voor het geld of studenten ondernemen omdat ze bij willen dragen aan de oplossing voor maatschappelijke vraagstukken zijn te eenzijdig.
  • Hoewel 3 academies meegedaan hebben, is er vanuit 7 academies interesse in de uitkomsten getoond.
  • Tijdens de informatiesessies merken we dat de uitkomsten herkend worden vanuit de eigen opleiding, en geen verrassingen lijken te bevatten.
  • Voor het onderwijs biedende uitkomsten rond de ondernemende ambities,vertrouwen in eigen kunnen,welzijn en ondernemerschap bij vrouwen concrete aanknopingspunten voor het 'goede' gesprek.
  • Een vervolgstap kan zijn om hier verder het gesprek over te voeren.
  • Verschillende betrokkenen hebben het signaal gegeven hierover door te willen praten.

Samenwerkende partijen

Publicaties

Er zijn op dit moment nog geen publicaties.

Contact

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met: Franceina.vanZalk@han.nl