Vijf kinderen zitten aan hun tafel in de klas, waarvan één kind zijn vinger opsteekt om een vraag te stellen

Hoe groeit een jong kind gezond en kansrijk op? Deze vraag staat centraal in het onderzoek Gezond Jong. Het opgroeien van een kind gaat over verschillende contexten en beroepsgrenzen heen. Aan dit project werken daarom verschillende opleidingen en lectoraten van de HAN samen.

Snelle info

Status

In uitvoering

Startdatum

1 november 2023

Looptijd

20 maanden

Subsidie

Praktijkgericht onderzoek HAN

Projectleider

Elma Hilbrink

Aanleiding van het project

In 2021/2022 heeft het lectoraat Werkzame factoren in de Jeugd en Opvoedhulp een verkenning uitgevoerd in opdracht van Fair Health naar de initiatieven binnen de verschillende academies van de HAN op het gebied van het jonge kind en het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Een van de conclusies was dat meer samenwerking tussen de academies wenselijk was met betrekking tot onderzoek rondom het (kwetsbare) jonge kind. Een ander belangrijk thema dat hieruit naar voren kwam was hoe goed samen te werken met ouders en de uitdagingen rondom interprofessionele samenwerking. Het huidige project is gebaseerd op deze thema’s.

Doel van het project

De centrale doelstelling van ‘Gezond Jong! Signaleren rondom het kwetsbare jonge kind’ is inzicht krijgen in wat de belemmerende en bevorderende factoren zijn bij het signaleren in een multidisciplinaire context, van (mogelijke) bedreigingen in het gezond en kansrijk opgroeien van het jonge kind. Wanneer het gaat om (mogelijke) problemen rond een jong kind dan speelt dit vaak in meerdere contexten en daarmee over beroepsgrenzen heen (bijvoorbeeld de kinderopvang, school, jeugdgezondheidszorg, jeugd ggz, geboortezorg etc.). Dit vraagt om vaardigheden van professionals en om goede organisatie van de zorg rondom het jonge kind. Wat professionals dan precies nodig hebben aan vaardigheden en in de manier waarop de zorg en samenwerking wordt georganiseerd is de focus van dit project.

Samenwerking en onderzoeksmethoden

Om dit te bewerkstelligen werken we met vier academies van de HAN samen aan dit project:

We voeren eerst een uitgebreide literatuurverkenning uit. Vervolgens doen we een kleinschalig praktijkonderzoek door middel van onder andere observaties/analyses van multidisciplinaire casuïstiekbesprekingen. Tot slot organiseren we enkele netwerkbijeenkomsten om kennis te delen met interne en externe partners.

In contact komen over dit project?

Neem voor meer informatie of vragen contact op met projectleider Elma Hilbrink

Lectoraat
 

Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp.  

in park die hand van ouder vasthoudt