Achtergrond
Het Nijmeegs Leerlandschap Wijkverpleegkundige Nieuwe stijl is ontstaan om deskundigheid te bevorderen bij de vele veranderingen in 2015. Het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap 2019-2020 is daar een vervolg op.
Die veranderingen in 2015 hielden in: het indiceren van zorg, eigen regie en zelfredzaamheid van de burger en cliëntsysteem, preventief werken en het wijkgericht samenwerken. Met dit vervolgproject willen we de kwaliteit van de zorg en het welzijn van thuiswonende ouderen te verbeteren. Er is namelijk een toename van (steeds ouder wordende) ouderen. Zij hebben verschillende gezondheids- en welzijnsproblemen. Door de vergrijzing spelen bij ouderen vaak een mix van fysieke, sociale (sociale isolatie) en psychische (cognitieve en emotionele) problemen een rol.
Samenwerking noodzakelijk
Het uitdiepen van de benodigde competenties van alleen de zorgprofessionals uit het team wijkverpleging en de docenten verpleegkunde is daarom niet voldoende. Een samenwerking op verschillende levensdomeinen blijkt noodzakelijk. Daarom breiden we het Nijmeegs Leerlandschap verder uit met professionals binnen het sociaal domein naar het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap. Deze uitbreiding van de samenwerking met het sociaal domein stelt de betrokken professionals en docenten in het Leerlandschap in de gelegenheid met en van elkaar te leren op het terrein van integrale ouderenzorg.
Interprofessioneel werken
De professional van het sociaal domein voegen we toe aan de duobaan. Hierbij lopen professionals mee in elkaars beroepspraktijk. Aansluitend moeten we het vermogen om samen te werken verder ontwikkelen. Nieuwe, interprofessionele vormen van samenwerking zijn in de zorg aan (kwetsbare) ouderen een vereiste. Waarbij de oudere zoveel mogelijk regie houdt over de zorg die hij/zij ontvangt. Voorwaarden om werkelijk interprofessioneel te kunnen werken zijn behalve leiderschap en visie, een goede en geregelde onderlinge communicatie en kennis van elkaars en de eigen competenties.
Het werken in de driehoek onderwijs-onderzoek-praktijk biedt de deelnemers van het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap een uitgelezen kans om een de methode van samenwerken verder te ontwikkelen en te onderzoeken. De ervaringen van de huidige deelnemers met het Nijmeegs Leerlandschap zijn positief. Maar tot dusver is er weinig kennis over en wetenschappelijk goed geëvalueerde ervaring met het leren in een duobaan en het interprofessioneel samenwerken binnen de gezondheidszorg en het sociaal domein.
Bijdrage van dit project
Gedurende het project willen wij met het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap een bijdrage leveren aan de kennis over het leren en het interprofessioneel samenwerken in de beroepspraktijk. Dit doen we door ons af te vragen in hoeverre de duobaan en deze werkwijze de integrale zorg en ondersteuning voor thuiswonende ouderen verbetert volgens de betrokken professionals uit het team wijkverpleging, het sociaal domein en docenten.