‘Onderwijs-gen’?
Anne-Marie was een ervaren doktersassistente, maar als ze nog wilde groeien, moest ze een leidinggevende functie bekleden. “Dit vond ik niet bij me passen. Toen de mogelijkheid om promotie te maken tot teamleider op een polikliniek zich inderdaad concreet voordeed, ben ik goed na gaan denken waar ik het gelukkigst van zou worden. Ik kom uit een onderwijsfamilie: mijn moeder, vader en zus werk(t)en allemaal in het onderwijs op een lyceum, ROC en hbo. Misschien is het toch dat ‘onderwijs-gen’ geweest dat ook bij mij op dat moment ging kriebelen?”
Inmiddels is Anne-Marie leerkracht van groep 1-2 op Basisschool Het Klinket in Arnhem en geniet ze dagelijks van de omgang met de leerlingen en het feit dat ze onderdeel mag zijn van hun ontwikkeling. “Ik ben weer net zo ervaren als toen ik doktersassistente was, maar ik blijf ook leren en mezelf ontwikkelen. Ik heb het idee dat ik hier niet uitgegroeid raak!”
Leerkracht vraagt veerkracht
Anne-Marie vindt het beroep van leerkracht erg veelzijdig: “Het is niet alleen het lesgeven, maar er komt veel meer bij kijken: contact met ouders, problematiek thuis, verbetertrajecten binnen school, ontwikkelen van onderwijs, vergaderingen, deelname aan werkgroepen etc. Dit kan best overweldigend zijn en daar heb je veerkracht voor nodig. Maar door mijn eerdere werk als doktersassistente kan ik dat goed aan. Ik had veel ervaring in het omgaan met patiënten, artsen, een team. Ik was al ouder toen ik het onderwijs in ging, had al levens- en werkervaring. Daardoor schrik ik niet zo snel en kan wat beter anticiperen op onverwachte dingen.”
De verwondering van de kleuter
Dat ze zich het meest thuis voelt bij het jonge kind, weet Anne-Marie nu: “In het werk met kleuters kan ik de meeste creativiteit kwijt. De kleuter ontdekt zichzelf en maakt een ontwikkeling met het hele lijf door: niet alleen in het hoofd, maar ze leren door met hun handen in de verf, klei, grond of het water te gaan. De verwondering van een kleuter vind ik mooi om te zien. We spelen spellen in hoeken, aan tafel, op de grond, buiten of in een speelzaal. De begeleiding hiervan, dat is waar ik nu het meest blij van word. Het past bij me.”
Leren ontdekken
Dat Anne-Marie het liefst met kleuters werkt, wist ze niet direct en heeft ze moeten ontdekken. “Dat wil ik ook wel meegeven aan anderen die een overstap naar het basisonderwijs maken: neem de tijd om te leren en te ontdekken door diverse stages te lopen. Bijvoorbeeld in het speciaal onderwijs en door een tijd als invaller te werken. Een opleidingstraject en zo’n ontdekkingsreis kost veel energie. Maar als je echt die leerhouding aanneemt, levert dat jou het meeste op en kan jij de beste leerkracht zijn die in je zit. Mijn vader, oud-leraar op een basischool, mavo en ROC zei tegen mij: nadat je van de opleiding afkomt heb je 5 jaar nodig om een allround leraar te worden. Gun jezelf die tijd en 'eis' goede begeleiding! Hij heeft gelijk.”
Meer weten?
- Ook ervaren hoe het is om meester of juf te zijn? Geef je op voor Kijkje in de klas.
- Meer weten over de pabo in deeltijd? Kom naar de Open Avond.
TikTok | Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn