Digitale en fysieke ruimtes voor geïntegreerde leeromgevingen

Hoe ontwerp je een leeromgeving waarin digitale en fysieke ruimtes geïntegreerd worden? Met deze vraag heeft een groep onderzoekers zich bezig gehouden in het kader van EDUsummIT 22-23. Lector Leren met ict Marijke Kral was een van hen. Samen kwamen ze tot het DTALE-model.

KP 35, geel shirt, zwart gemeleerd jasje, ketting

Leerontwerp centraal

Het DTALE-model (Designing Digital and Physical Spaces for Integrated Learning Environments) biedt handreikingen bij het denken over en ontwerpen van leeromgevingen, vanuit een leerontwerp waarin virtuele en fysieke ‘spaces’ doordacht worden geïntegreerd. Het leerontwerp staat centraal. 

In het model zijn de technologie en (virtele) ruimtes uit elkaar gehaald. Technologie speelt namelijk een rol in beide ruimte en maakt ook een verbinding tussen die twee.

Kritische reflectie op leeromgeving

Het model is ontwikkeld op basis van literatuuronderzoek en expert-bijeenkomsten. De onderzoekers hebben de verbanden verkend tussen het leerontwerp, de integratie van fysieke en digitale ruimtes, de toepassing van digitale technologieën, de organisatorische structuur en de specifieke onderwijscontext. Het model stimuleert een kritische reflectie op hoe de leeromgeving momenteel wordt bepaald en wat wenselijk is.