Spelenderwijs games maken

In 48 uur tijd een game maken, ga er maar aan staan! 42 studenten gingen de uitdaging aan tijdens de Game Jam. De opleiding Communication & Multimedia Design organiseerde dit in samenwerking met de minor 'Create a high end video game voor media designers'. Vrijdag 30 augustus was de presentatie en de prijsuitreiking.

Student achter een laptop maakt een game

Welke kat is schuldig? En welke kat is te schattig om te straffen? Jij bepaalt! Welkom bij de game CAtastrophic. Verschillende kattenfoto’s verschijnen in een soort van rechtbank. Daaronder de beschuldiging. Als speler kies je op basis van de foto en de beschuldiging of de kat vrij gelaten wordt of dat hij naar de gevangenis gaat. CAtastropic, Mental Gymnastics, Pawwork, Wicked Date, het zijn een aantal van de in totaal 10 games die er gemaakt zijn rond het thema Love & Hate.

Cute arts

“Wat associëren wij met haat en liefde, daar zijn we mee begonnen. Vervolgens begon Luuk met het creatieve ontwerpproces. Ondertussen moesten er ook andere keuzes gemaakt worden. Soms werden de beslissingen echt genomen door middel van het gooien van een muntje, zo konden we snel weer door," vertelt student Communication & Multimedia Design, Jules die de minor Create a high end video game voor Media Designers volgde Hij heeft samen met nog 3 andere studenten de game 'Corrupt Redemption' gemaakt.

Wereld minder corrupt maken

Stefan legt uit: “De enige taak die je als speler in deze game hebt, is om de wereld minder corrupt te maken. De goede schapen helpen je, de foute schapen niet. Raak je foute schapen aan dan ga je dood.” Ondertussen neemt een medestudent achter de laptop plaats. Het poppetje  - gebaseerd op Goblin volgens de makers van de game- loopt door het weiland. Hij gooit bubbels naar paarse struikjes die dan veranderen in vriendelijke bloemenstruikjes. En ja hoor 'You Won' verschijnt er op het scherm, de wereld is een stukje minder corrupt geworden. “Ik vind de arts wel echt cute," reageert ze. “Dat heeft Luuk allemaal gedaan. Ik heb gisternacht nog wel gewerkt aan dat de schapen ook kunnen rennen, ” reageert Jules.

Van Uno naar Onu

In een ander lokaal kan er een andere variant van Uno gespeeld worden; Onu heet het. “Of je houdt van het spel Uno of je raakt er helemaal gefrustreerd van. Zo hebben wij het gelinkt aan haat en liefde,” legt Romano uit. Naast de gangbare spelregels van Uno hebben de studenten er nog een drietal custom kaarten aan toegevoegd waardoor het spel net een andere dimensie krijgt, zo leggen de studenten zelf uit. “En dan te bedenken dat we helemaal geen codeerervaring hebben,” vertelt Daan.

Leren en plezier maken

De Game Jam was voor iedereen toegankelijk. Ervaring was niet nodig. “Het gaat vooral om plezier maken en van elkaar leren,” vertelt Jules. En dat is zeker geslaagd! Er wordt volop gelachen. “En dat te bedenken dat we elkaar voor woensdag niet eens kenden,” reageert Stefan op Jules.

Winnaars

Naast het spelen van de games kon er ook gestemd worden op de favoriete game. 'Pawwork' is de winnende game, gemaakt door studenten Communication & Multimedia Design Chinouk, Catelijne, Max, Jeroen, Pèpe en Sivar. In dit spel speel je met 2 spelers. 1 speler bestuurt een kat en de ander een hond. Deze 2 moeten samenwerken terwijl ze individueel ook punten moeten verdienen.

Aanvallen

Op de 2e plek is geëindigd 'Infestival' gemaakt door studenten Noah, Bram, Brighton en Tim. Het is Cupido tegen de duivel. Verander de festivalbezoekers in duivels of engeltjes en laat ze de ander aanvallen. Tim en Noah vielen de vorige keer net buiten de prijzen, dus ze waren erg blij dit keer wel te winnen. De volgende keer gaan ze voor de 1e plek.
En de 3e prijs is voor de game genaamd 'Wicked Date', gemaakt door de internationale studenten van de Game Minor. In deze visual novel speel je door een verhaal in waarin je keuzes moet maken. Hierbij is het mogelijk om de 'Love Ending en de Hate Ending' te krijgen.

De volgende Game Jam is in januari.