Nieuwe state-of-the-art hoogtemeters voor HAN onderwijs en onderzoek

Door levering van moderne 'top-notch' meetapparatuur door Mitutoyo zijn HAN-studenten op de campus in Arnhem nog beter in staat om nauwkeurige metingen te doen. Handig als je tijdens een practicum of een onderzoeksproject precies wilt gaan meten. Hoe kleiner de meetstap, hoe nauwkeuriger het instrument.

Albert Bogema (HAN-medewerker lab) verwelkomt de nieuwe hoogtemeters die door Pim Plas (vertegenwoordiger van Mitutoyo) zijn geleverd. Fotografie: Herold Cremer

Gereedschap meten

Zo kun je met een hoogtemeter werkstukken meten of controleren en lengteverschillen meten van het verspaningsgereedschap, frezen, boren en dergelijke. Want ieder gereedschap heeft zijn eigen lengte en eigen nulpunt in een bewerkingsprogramma om te kunnen boren, frezen et cetera.

Met 4 à 5 metingen heb je een grove indicatie van de spreiding. Met 10 metingen heb je een redelijke waarde voor een betrouwbaar resultaat.

Met een hoogtemeter kun je werkstukken meten of controleren en om lengteverschillen te meten van het verspaningsgereedschap, frezen, boren en dergelijke. Want ieder gereedschap heeft zijn eigen lengte en eigen nulpunt in een bewerkingsprogramma om te kunnen boren, frezen et cetera. Een freesbank is een machine die met een snel ronddraaiend stuk gereedschap, de frees, een vorm of profiel kan frezen uit een stuk materiaal.
Een nieuwe Mitutoyo hoogtemeter is geplaatst naast een FPS Freesbank (fotografie: Albert Bogema)

Mitutoyo LH-600D en QM H 350

Mitutoyo, wereldwijd marktleider als producent van meetinstrumenten, heeft het mogelijk gemaakt dat HAN-studenten van verschillende technische hbo-opleidingen (Automotive, Elektrotechniek, Embedded Systems, Industrieel Product Ontwerpen, Werktuigbouwkunde, Civiele Techniek en Bouwkunde) sinds 2 september gebruik kunnen maken van gloednieuwe Mitutoyo LH-600D en QM H 350-hoogtemeters.

Met een gebruiksvriendelijke interface en talloze functies zijn deze hoogtemeters perfect voor zowel onderwijs als onderzoek. Ook kunnen studenten met deze precisiemeters hun praktische vaardigheden op een nog hoger niveau tillen.

Mitutoyo levert aan de HAN innovatieve nieuwe hoogtemeters die de HAN heel goed kan gebruiken voor haar praktijkgerichte onderwijs en onderzoek

Voordelen

De hoogtemeters bieden vele voordelen voor nauwkeurige metingen bij diverse toepassingen.

• Intuïtieve bediening: Het display en de contextgevoelige hulp maken de hoogtemeters eenvoudig te bedienen, zelfs voor beginners.
  • Uitgebreide functies: Naast standaard hoogtemetingen kunnen de apparaten ook gebruikt worden voor het meten van diameters, haaksheid en nog veel meer.
  • Automatische metingen: Met de mogelijkheid om vooraf gedefinieerde meetprogramma's uit te voeren, bespaar je tijd en voorkom je fouten.
  • Statistische analyses: De hoogtemeters bieden uitgebreide mogelijkheden voor het analyseren van meetgegevens, wat essentieel is voor wetenschappelijk onderzoek.
Detail van de Mitutoyo hoogtemeter (fotografie: Albert Bogema)

Interesse?

Ben je geïnteresseerd in deze nieuwste technologie voor nauwkeurige metingen? Medewerkers van de labs bij Werktuigbouwkunde van de Academie Engineering en Automotive geven je graag nadere uitleg. Je vindt deze labs in de B-vleugel van het HAN-gebouw aan de Ruitenberglaan 26 in Arnhem.

Let op: De meetapparatuur is alleen beschikbaar voor nauwkeurig metingen onder begeleiding van een docent.

In actie op HAN Open Dag

Ben je nog geen student aan de HAN, maar ben je wel geïnteresseerd om de Mitutoyo hoogtemeters in actie te zien? Kom dan naar onze Open Dag op zaterdag 16 november op de HAN Campus in Arnhem!

Bronnen: HAN, Mitutoyo