Kennissessies over toekomstbestendig bouwen

Het is duidelijk dat de transitie naar een circulaire bouweconomie in volle gang is. Omgevingsdienst Regio Arnhem zorgt dat vergunningsverleners via bijeenkomsten en cursussen op de hoogte blijven van toekomstbestendig bouwen.

witte helm bij tekening

Zo ook vergunningverlener bij de Omgevingsdienst, Tamara Bod. Ze heeft bijvoorbeeld regelmatig bijeenkomsten van Cirkelstad bezocht en houdt het cursusaanbod rondom circulariteit goed in de gaten.

Klimaatadaptief bouwen

De 28 Omgevingsdiensten die ons land telt, beschermen de leefomgeving en het milieu door vergunningen te verlenen, controles uit te voeren en partners (zoals gemeenten en provincie) te adviseren.
Tamara: “Zo dragen wij als Omgevingsdienst Regio Arnhem bij aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving waarin inwoners en ondernemers in Gelderland goed kunnen wonen, werken en leven.

Klimaatadaptief bouwen

Tamara concretiseert: “Afhankelijk van het te realiseren project, kunnen wij bij nieuwbouw vragen om een materiaalrapport,  zodat na sloop bekend is wat voor materialen er verwerkt zijn. De wetgeving loopt hier nog op achter, maar in beleidsstukken komt deze eis al veelvuldig terug. We willen goed voorbereid zijn hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Opdrachtgever gemeente Arnhem ontwikkelt zich snel en heeft klimaatadaptief bouwen vaak al opgenomen in bestemmingsplannen. ”

Tamara Bod

8 kennissessies

Tamara start eind oktober met de post-hbo cursus Toekomstbestendig bouwen. Ze volgt 8 kennissessies (op dinsdagmiddag) waarin 12 experts uit het bedrijfsleven aan het woord komen. Van onder meer een bouwbioloog, subsidieadviseur en architect tot een onderzoeker aan de Wageningen Universiteit, een docent-onderzoeker Psychologie en Bouwkunde bij Hogeschool Van Hall Larenstein en een expert in hittestress en overstromingen. Daarnaast werken de cursisten aan een bestaande case waarbij ze 7 grondgebonden woningen en 12 appartementen toekomstbestendig gaan inrichten op alle vlakken.

Integrale benadering

Cursusleider van de cursus Toekomstbestendig Bouwen, Lynn Rooijakkers, vertelt: “Alle kennissessies samen zorgen voor een integrale benadering op de gebiedsontwikkeling, waarbij er niet alleen gekeken wordt naar de esthetiek en het materiaalgebruik van het gebouw maar ook naar de verdere gevolgen van de impact van de gebiedsontwikkeling. Denk aan mobiliteit, sociale duurzaamheid en klimaatadaptatie.”

Alle kennissessies samen zorgen voor een integrale benadering op het niveau van gebieds- en gebouwontwikkeling.

Tamara: “Niet álle onderwerpen zullen mijn werk raken. Toch ben ik nieuwsgierig naar de relatie tussen de verschillende onderwerpen. En natuurlijk is het interessant om de visie te horen van ontwikkelaars, aannemers en architecten die ik verwacht tijdens de kennissessies.”

Uitleggen aan opdrachtgevers

Vaak wordt er wel toekomstbestendig ontworpen, maar uiteindelijk wordt er vaak zo niet gebouwd omdat er tijdens de bouwfase toekomstbestendige zaken geschrapt worden.
Lynn legt uit: “Tijdens de kennissessies zullen de thema’s positieve invloed op elkaar hebben en het belang van integraliteit belichten. Hierdoor kunnen cursisten de noodzaak van toekomstbestendig bouwen makkelijker aan opdrachtgevers uitleggen in de hoop dat bepaalde toekomstbestendige keuzes minder snel van tafel gaan.”

Meer weten

De cursus richt zich breed op een integrale aanpak en sluit goed aan op de Slimme, Schone en Sociale focus van de HAN. Wil je meer weten over de cursus Toekomstbestendig Bouwen of wil je je aanmelden? De cursus start dinsdag 29 oktober en de 2e editie vindt in 2025 plaats. Cursuscoördinator post-hbo Bouw en Infra, Andrea Bloemendaal, vertelt je er graag meer over.