HAN-prijs voor docent-onderzoeker Frits Schultheiss

Ieder jaar reikt de HAN aan de start van een nieuw studiejaar de HAN-prijs uit. Welke docent, student, onderzoeker of ondersteuner onderscheidt zich, draagt bij aan de HAN-doelen en is dus een heuse changemaker?

Alle winnaars van de HAN-prijs 2024

Frits Schultheiss heeft de HAN prijs 2024 gewonnen in de categorie ‘onderzoeker’. Hij is docent bij de opleiding Bouwkunde, onderzoeker bij het Lectoraat Architecture in Health en is zeer betrokken bij het werkveld. Hij weet deze 3 werelden feilloos te verbinden. Frits is tot in de punten op de hoogte van de ontwikkelingen op zijn vakgebied: die van energetische verduurzaming. Dit leidt tot mooie initiatieven in de regio.

Lees ook de interviews met de andere HAN Prijs-winnaars!

Leerlijn circulair bouwen

Het mooiste initiatief vindt Frits zelf het meeschrijven met andere onderwijsinstellingen aan 'de leerlijn circulair bouwen met biobased materialen' die alle mbo- en hbo Bouwkunde studenten in Nederland kunnen volgen.
“Bouwkunde steekt in op biobased. Hier is veel over bekend, maar dat is versnipperd. Een aantal mbo’s en hbo’s hebben het initiatief opgepakt om open source kennisblokjes te maken over circulair bouwen met biobased materialen. Prachtig als de hele onderwijskolom samenwerkt. Het liefst zie ik daar het wetenschappelijk onderwijs nog bij.”

Kennisinitiatief

Waar Frits ook hoge verwachtingen van heeft, is het Kennisinitiatief van de Academie Built Environment (waar de opleidingen Bouwkunde en Civiele Techniek hun thuis hebben) en de Academie Financieel Economisch Management. De samenwerking van de 2 academiedirecteuren wordt nu bestendigd en uitgebreid naar de sociale en data-kant. Samen denken ze na over hoe ze de gebouwde omgeving duurzaam kunnen maken vanuit de gedachte van meervoudige waardecreatie.

Waardecreatie

“Frits verduidelijkt: “We kijken niet alleen financieel, maar belichten ook de waardes materiaal, intellectueel, menselijk, sociaal, relationeel en natuurlijk. Allemaal waardes die je naar andere waardes kunt vertalen.” Frits schetst: “Denk aan het inschakelen van een sociale werkplaats om oud materiaal te behandelen zodat het geschikt is voor nieuwbouw. Over de vorm wordt nog gedacht. Maar wat zou het mooi zijn om het Kennisinitiatief te verbinden aan de mbo-hbo-wo benadering. Dat zou mijn droom zijn." Het sluit ook uitstekend aan bij de Slimme, Schone en Sociale doelstelling van de HAN.

Transitie denken

Frits doet niets liever dan samenwerken met andere disciplines binnen en buiten de HAN.  Wat dat betreft kan hij z’n lol op met het RAAK project De Arnhemse Lerende Aanpak waar het de uitdaging is om voor de wijk Elderveld-Noord een duurzame aardgasvrije energie-infrastructuur te ontwikkelen. “Wat en wie heb je nodig om naar een nieuwe aanpak te komen?  Samen met woningcorporaties, energieleverancier, gemeente Arnhem en studenten werken we samen om tot een sluitend businessmodel te komen.” Frits bekent: “Eerst zat ik er technisch in, maar dankzij transitiedenken kijk ik veel meer naar andere disciplines. Het moet natuurlijk ook prettig en veilig wonen zijn.”

Motivator

En dat is wat collega’s zo waarderen aan Frits. ‘Hij weet een visie om te zetten in nieuwe initiatieven, voorbij de grenzen van zijn eigen domein. Hij wordt een zeer betrokken collega genoemd, een motivator’.

Keerpunt in het leven

Frits lijkt er zelf nuchter onder, maar voelt zich zeer vereert. “Een docent die ik ooit nog als student begeleidde, vertelde me dat ik haar geïnspireerd had op het gebied van duurzame ontwikkeling. Ik adviseerde haar om de film van Al Gore te gaan kijken: An Inconvenient Truth gaat over de opwarming van de aarde. Dit bleek een keerpunt in haar leven. Dat ik die invloed als docent heb, is fantastisch. Zo’n opmerking, dát was mijn eigenlijke HAN-prijs!”

Winnaar HAN Prijs 2024-2025

“Of die student Verpleegkunde," gaat Frits verder. "die de opleiding Bouwkunde is gaan volgen en die door mijn verhaal over de Empathische woning ontdekte welke kant ze met Bouwkunde op wilde zodat haar zorgkant de gewenste aandacht kreeg. Over het algemeen hoor je dat soort dingen nooit terug.”

Pensioen

Frits geniet van zijn werk, maar begin 2025 gaat hij met pensioen. “Gelukkig zijn er veel docent-onderzoekers die het allerbeste willen. Ik maak graag plaats voor de nieuwe instroom met prachtige regeneratieve denkbeelden en initiatieven.
Frits verduidelijkt: “Onderschat de passie van de collega’s niet om nieuw onderwijs te maken en na te denken waar we naar toe gaan. Ik heb alle vertrouwen in mijn collega’s.”

Op de hoogte blijven

De ontwikkelingen rondom de gebouwde omgeving buitelen over elkaar. Frits beseft: “Als ik bij de HAN weg ben, zijn die ontwikkelingen voor mij niet langer bij te houden. Daarom lijkt het me leuk om als externe examinator betrokken te blijven bij afstudeerders die continu boven op die ontwikkelingen zitten.”