Academie Engineering en Automotive investeert in Engels wiskundeboek

Studenten Werktuigbouwkunde en Automotive aan de HAN zullen vanaf dit studiejaar een nieuw Engelstalig wiskundeboek in handen krijgen. Waarom is dit zo speciaal en waarom is dit boek belangrijk voor de internationale studenten als oefenboek en naslagwerk?

Feestelijke presentatie van het wiskundeboek bedoeld voor internationale studenten Werktuigbouwkunde en Automotive

Officieel is het wiskundeboek gepresenteerd op 27 augustus tijdens een feestelijke bijeenkomst, waarbij het eerste exemplaar is binnengevolgen met een drone.

Dit boek is een initiatief van de HAN-opleidingen Werktuigbouwkunde en Automotive. Het is tot stand gekomen door een samenwerking tussen docenten, een student, vertalers en uitgeverij Noordhoff. Academiemanager Tom Spanjaard was de opdrachtgever. Hij vindt dit een goede onderwijsinvestering en is blij met het resultaat.

Internationale studenten Werktuigbouwkunde en Automotive zullen vanaf dit studiejaar een nieuw Engelstalig wiskundeboek in handen krijgen. Dit nieuwe boek is op 27 augustus feestelijk gepresenteerd.
Eerste exemplaar binnengevolgen met een drone

Struikelblok

"Voor veel van onze studenten is wiskunde op hbo-niveau een struikelblok, maar het vak is wel noodzakelijk om de opleiding in de loop van de vierjarige opleiding met goed gevolg af te kunnen ronden", vertelt Tom Spanjaard over zijn rol als opdrachtgever namens de HAN Academie Engineering en Automotive. "Als we met dit nieuwe wiskundeboek meer studenten verder kunnen helpen, zodat zij uiteindelijk kunnen slagen voor hun diploma, is dat natuurlijk geweldig!"

Goede balans tussen theorie en praktijk

De keuze voor een nieuw wiskundeboek ontstond uit ontevredenheid over de bestaande methodes. Studenten Werktuigbouwkunde ondervonden problemen met de online leeromgeving Sowiso en daarom is gezocht naar een meer traditioneel boek met een goede balans tussen theorie en praktijk. Ook Automotive zocht naar een opvolger voor de methode die zij gebruikten, het basisboek wiskunde van Van de Craats.

Contractmanager Iris van der Heijden van Noordhoff neemt ook een exemplaar in ontvangst.

Wiskunde voor hoger onderwijs

Docent Christiaan Boudri legt uit: "We wilden een boek dat zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar was, maar ook aansloot bij de behoeften van onze studenten. Het moest een toegankelijk boek zijn met een solide didactische opbouw, en een goede balans tussen theorie en oefeningen. Een boek dat een student bovendien gedurende de hele studie als naslagwerk kan gebruiken. Alleen bestond zo'n boek niet."

Een team van wiskundedocenten van Werktuigbouwkunde (Christiaan Boudri, Maud Watermulder en Hanneke Pieters-Vree) koos voor het Nederlandstalige boek 'Wiskunde voor het hoger onderwijs deel A' van Noordhoff, vanwege de duidelijke opbouw en de vele oefeningen. Omdat er geen Engelse versie beschikbaar was, besloot de HAN Academie Engineering en Automotive om het boek zelf te laten vertalen.

Medewerking vanuit Noordhoff

Contractmanager Iris van der Heijden van Noordhoff geeft aan waarom de onderwijsuitgever medewerking heeft verleend. "De verwachte afzet van een Engelse editie was voor Noordhoff te klein om het zelf te willen vertalen en uit te geven. We wilden HAN Engineering en Automotive wel faciliteren door het Nederlandse materiaal ter beschikking stellen. Zo konden zij het boek in eigen beheer laten vertalen en uitgeven. Met als tegenprestatie dat voor de Nederlandstalige opleidingen Werktuigbouwkunde en Automotive de Nederlandse editie van Noordhoff op de boekenlijst komt."

Trots op het resultaat!

"We zijn erg trots op het resultaat", aldus docent Hanneke Pieters-Vree bij de presentatie van het Engelstalige wiskundeboek. "Het is een compleet boek dat qua kwaliteit niet onderdoet voor de Nederlandse versie. We zijn benieuwd hoe onze studenten het zullen ontvangen."

De vertaling is verzorgd door Peter van der Hoek van HAN Talencentrum. Voor de omslag van het wiskundeboek verleende het Kunstmuseum Den Haag gratis de licentie. Daarnaast is er door docenten en student Harry Higgins veel werk verzet aan lay-out en eindredactie.

Studievereniging Amoras zal het boek verkopen via hun webshop. "Op deze manier kunnen onze internationale studenten niet alleen het boek aanschaffen, maar ook (beter) kennismaken met de vereniging."

Bron en fotografie: HAN Academie Engineering en Automotive