De Wereld van Generatie Alpha

Op donderdag 12 september 2024 vond in Arnhem de jaarlijkse ‘Atlas Conferentie’ plaats. Deze werd georganiseerd door ‘Atlas Leefomgeving’ dat informatie biedt over de kwaliteit van de leefomgeving. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is samen met de provincies opdrachtgever van ‘Atlas Leefomgeving’. Ook de HAN was van de partij tijdens de conferentie.

Uileg bij in het waterstoflab van de HAN.

De generatie Alpha: van na 2010

Het thema van dit jaar was "De Wereld van Generatie Alpha – opgroeien in een veilige, gezonde en duurzame buurt." De conferentie van Atlas Leefomgeving richtte zich op de generatie geboren na 2010, die opgroeit in een wereld waarin duurzaamheid, technologische innovatie en ecologische uitdagingen centraal staan. Experts, beleidsmakers, studenten en andere belanghebbenden kwamen samen om te bespreken hoe deze nieuwe generatie voorbereid kan worden op de toekomst. 

Industriepark Kleefse Waard (IPKW)

Het evenement vond plaats op Industriepark Kleefse Waard. Interessant weetje: in 1941 werd hier een strocellulose- en celvezelfabriek gebouwd. De Duitsers lieten de productie tijdens de oorlog doorgaan, onder meer ten behoeve van parachutes. Tegenwoordig is het IPKW een duurzame campus waar tal van projecten lopen op het gebied van energietransitie. 

Opgroeien in een veranderende wereld

De conferentie begon met een plenaire sessie over de veranderingen die Nederland te wachten staan en hoe Generatie Alpha hiermee omgaat. Sprekers benadrukten de invloed van de energietransitie en de verduurzaming van buurten op het leven van deze generatie. Ook werd besproken hoe jongeren actief betrokken kunnen worden bij de veranderingen die hun toekomst vormgeven. 

HAN Circulaire Economie

Na de plenaire sessies werden verschillende workshops georganiseerd. Eén daarvan was een bezoek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), dat een vestiging heeft op het IPKW. Liard Kranen, docent en coach Circulaire Economie aan de HAN, liet zien hoe studenten zich hier ontwikkelen tot "change agents" in de circulaire economie. “Onze studenten, van verschillende studierichtingen, zijn op allerlei manieren bezig met duurzaamheid en zetten een beweging in gang. Ze werken bijvoorbeeld aan het verduurzamen van depotladen, het efficiënter verdelen van energie op bedrijventerreinen en voorstellen voor bio-based bouwen. Ook hebben ze bijgedragen aan de emissievrije trolley 2.0, het RijnWaalpad en de H2 demonstrator. De samenwerking met het bedrijfsleven is daarbij essentieel,” aldus Kranen. 

Hybride Leeromgeving

Iwan van Bochove, liet daarna het HAN Energy Innovation Lab zien. Van Bochove, één van de grondleggers van deze hybride leeromgeving:  “Studenten werken hier aan projecten voor bedrijven, buiten de muren van het traditionele klaslokaal. In onze labs komen onderwijs en bedrijfsleven samen om innovaties in de duurzame energiesector te versnellen". Een ‘inspirerende plek’ volgens de bezoekers. Daarna brachten de deelnemers een bezoek aan het Waterstoflab. Toen één van de bezoekers vroeg: "Is dit niet gevaarlijk met die licht ontvlambare waterstof?" was het geruststellende antwoord dat alle veiligheidsmaatregelen waren getroffen. 

Innovatieve mobiliteit

Ook het  Mobility Innovation Centre werd bezocht, waar studenten van verschillende technische opleidingen werken aan uitdagingen op het gebied van innovatieve mobiliteit. Docent Ad Oomen vertelde enthousiast: “De studenten bouwen hier zelf voertuigen, zoals een elektrische auto waarbij de batterij vervangen is door een waterstofcel.” Klinkt ingewikkeld? “De studenten vinden het geweldig om samen iets te maken. Soms werken ze zelfs in de avond of het weekend door! Ze leren er ontzettend veel van, vooral ook over samenwerken. Bij zo’n complex project ben je echt van elkaar afhankelijk.” 

Onderwijs, onderzoek, overheid en bedrijfsleven

Wil jij ook studeren op deze inspirerende plek? Kijk dan eens op de website van de HAN Master Circulaire Economie voltijd of deeltijd. Want één ding is deze donderdag heel duidelijk geworden: alleen door gezamenlijke inspanningen tussen onderwijs, onderzoek, overheid en bedrijfsleven kunnen de uitdagingen van de toekomst worden aangepakt.  

Uitleg in het waterstoflab
Uitleg in het waterstoflab