Wedstrijd mechanische batterijen voor studenten Werktuigbouwkunde

Op donderdag 30 mei hebben 1e-jaars studenten HAN Werktuigbouwkunde hun uiteindelijke semester 2 project met mechanische batterijen gedemonstreerd. Hierover gaven ze ook een presentatie. De feestelijke dag is afgesloten met prijzen voor 3 winnende teams!

Studenten HAN Werktuigbouwkunde hebben hun uiteindelijke semester 2 project met mechanische batterijen gedemonstreerd.

Mechanische energieopslag

De studenten Werktuigbouwkunde hebben in semester 2 een mechanische batterij ontworpen. De oplossingen zijn heel verschillend, want mechanische energieopslag kan op veel verschillende manieren. In de ochtend zijn de producten door alle groepen gedemonstreerd. Geweldig om alle creativiteit te zien en te bewonderen!

Hoogste rendement, innovatie en kwaliteit

Het ging ook om de vraag welke batterij het hoogste rendement heeft. Want elke batterij moet 10 Joule energie opslaan. Dit is een massa van 2 kg die een halve meter naar beneden valt. Na korte tijd moet de energie worden vrijgegeven om een gewicht op te tillen. Wie het hoogste kan tillen, heeft dus het hoogste rendement. Dit is beoordeeld door een docentenjury.

Naast 'het hoogste rendement' heeft een jury van ouderejaars studenten gekeken naar innovatie en kwaliteit (afwerking). Op basis van deze 3 categorieën konden de studentgroepen prijzen winnen: waardebonnen om te kunnen besteden bij het campuscafé Lokaal'99 in Arnhem!