Ontwerp een spuitgieten ballonauto

Op donderdag 26 januari zijn – als onderdeel van de Eventweek bij HAN Engineering en Automotive – de ontworpen ballonautootjes van 1e-jaars studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) getest in een ballonautorace. Waarom deze race?

industrieel product ontwerpen ipo design kleurpalet houten fiets ontwerp DAT Reinigers auto ballonrace

In deze race - sluitonderdeel van het project 'blow your mind' - worden functionaliteit, gebruiksgemak en het technisch presteren getest. Wie het eerst aan de overkant is wint!

Na deze ballonrace, gewonnen door Wouter Haverland, gingen de studenten kennismaken met het nieuwe ontwerpproject van semester 2 en met hun nieuwe groepsgenoten.

Closeup van een ontworpen autootje met een ballon eraan voor de ballonrace bij Industrieel Product Ontwerpen IPO
Ontwerp, modelleer en realiseer een te spuitgieten, gesloten ballonauto voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar en doorloop daarbij het ontwerpproces volgens de Delftse methode.

Wat leer de student van de ballonautorace?

De student Industrieel Product Ontwerpen leert bij deze opdracht productiegericht ontwikkelen en past kennis en vaardigheden toe in het project die bij vakken en practica zijn opgedaan.

HAN-docent Wido de Kruijf legt het voor je uit. “Productiegericht is het ontwikkelen van serie- of massaproducten waarbij de nadruk ligt op het technisch functioneren, de produceerbaarheid en de kostprijs van het product. Beslissingen op het gebied van construeren, productietechnieken en materiaalkunde zijn van doorslaggevend belang in het ontwerpproces.”

Sfeerimpressie ballonautorace

Wat is opdracht bij ‘blow your mind’?

“De studenten kregen de volgende opdracht mee: ontwerp, modelleer en realiseer een te spuitgieten, gesloten ballonauto voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar en doorloop daarbij het ontwerpproces volgens de Delftse methode”, vertelt Wido.

“Deze methode bestaat uit 5 fases: oriëntatie, analyse, ontwerp, detaillering en realisatie. De studenten hebben via een projectboek de randvoorwaarden aan het product en de opdracht meegekregen. De beroepsproducten die opgeleverd zijn: een ontwerprapport met bijlagen van de analyses en een schetsboek met per fase de vermelding van de studentnamen. De beoordeling is per groep met individuele componenten.”