Hoe neem je medewerkers mee in transities? Nieuwe master bij de HAN!

OCW heeft ingestemd met de financiering van de Master Human Capital Innovation! De volgende stap? Het toetsen van de nieuwe master door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie-Organisatie (NVAO) en het verder ontwikkelen van de inhoud in samenwerking met experts uit het werkveld. De start is voorzien in september 2025.

Studenten van de master Human Capital Innovation lopen in de gang op de HAN-campus

Human Capital Innovation

Human Capital Innovation is van cruciaal belang in onze wereld van constante verandering. Om mensen en organisaties voor te bereiden op de complexe uitdagingen van nu - denk aan energietransitie, zorgopgave, onderwijsvernieuwing en digitalisering - spelen Human Capital innovaties een sleutelrol. De Master Human Capital Innovation (HCI) is bedoeld voor professionals uit verschillende sectoren die een rol willen spelen in het initiëren, aanjagen en/of begeleiden van maatschappelijke transities. De Master HCI leert studenten om dit soort complexe vraagstukken op meerdere niveaus te tackelen.

Afgestemd op behoeften werkveld

De Master HCI is ontwikkeld in samenwerking met zes hogescholen, waaronder de HAN. De HAN en Fontys Hogeschool gaan de master HCI samen verzorgen. We werken nauw samen met diverse partners uit het werkveld om de opleiding af te stemmen op de behoeften van de arbeidsmarkt, dit zijn o.a. Enexis, Innovatiehuis, A&O fonds Gemeenten en TNO. De master sluit direct aan op het expertise van het HAN-lectoraat Human Capital Innovations.

De Master HCI is de eerste cross-sectorale professionele Master die in Nederland mag worden uitgevoerd. Daar zijn we natuurlijk trots op. Maar we zijn vooral ook blij dat we nu Masters HCI echt kunnen gaan opleiden met en voor onze vele partners in de arbeidsmarkt. Aan de slag!”

Wat leren studenten tijdens de Master?

Tijdens de Master leren studenten om veranderingen in de arbeidsmarkt en onderwijs te begrijpen en daarop proactief te anticiperen. Hoe maak je slim gebruik van human capital om zo innovaties in de onderwijs- en arbeidsmarkt te versnellen? Hoe begeleid je organisaties in transformatieprocessen en bevorder je het leer- en innovatievermogen van teams en/of individuen? Met deze opgedane competenties dragen onze afgestudeerden bij aan het aanjagen van maatschappelijke transities en het creëren van een veerkrachtige, toekomstbestendige samenleving. De Master HCI levert daarmee een cruciale bijdrage aan de duurzame ontwikkeling van onze maatschappij.
Andere belangrijke competenties waar studenten tijdens de Master aan werken zijn het integreren van onderzoekend en innovatief vermogen, multidisciplinaire samenwerking, een helicopterview, het hanteren van meerdere perspectieven, technologische innovaties en het ontwikkelen van de eigen veerkracht, die van organisaties en die van het ecosysteem van onderwijs en arbeidsmarkt.

De Master Human Capital Innovation combineert theorie en praktijk op een manier die afgestudeerden uitstekend voorbereidt op de uitdagingen van morgen. Dit programma staat voor kwaliteit en relevante innovatie in onderwijs en arbeidsmarkt."

Tweejarig deeltijdprogramma

De HAN en Fontys werken samen in het verzorgen van de Master. De Master vindt dan ook plaats op de leslocaties van deze hogescholen in Nijmegen en/of Eindhoven. De Master HCI duurt twee jaar en kent een deeltijd programma. Dit betekent dat studenten één dag in de week lessen volgen. De Master Human Capital Innovation start in september 2025.

De volgende stap

De volgende stappen in de ontwikkeling van deze master HCI zijn het toetsen van de nieuwe opleiding door accreditatie-instanties, het verder ontwikkelen van de inhoud in samenwerking met experts uit het werkveld, en het werven van de eerste groep deelnemers.

We zijn trots op de lancering van deze innovatieve en cross-sectorale masteropleiding. De Master is ontworpen om professionals te voorzien van competenties, inzichten en tools die nodig zijn om een positieve impact te maken op onze samenleving."

Meer weten? Neem contact op:

Programmanager William de Kaste (HAN)

• William.deKaste@han.nl
  • Beleidsadviseur Bas Bauland (HAN)

• Bas.Bauland@han.nl