HAN-studenten geven Rittal Nederland advies over verhogen productiviteit

Guus Roos en Quinten Stuurman, HAN-studenten Technische Bedrijfskunde (TBK), hebben tijdens hun stage bij Rittal Nederland in Zevenaar een prima advies geleverd dat bijdraagt aan het verhogen van de productiviteit binnen het bedrijf. Onder begeleiding van ervaren professionals hebben de studenten tevens een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de logistieke processen in het magazijn.

Doel stage-onderzoek

Het doel van het onderzoek was duidelijk: een productiviteitsverbetering bij Rittal Nederland van minimaal 5% realiseren ten opzichte van 2022. Door middel van een grondige analyse van de bestaande situatie en het formuleren van concrete oplossingen, hebben Guus en Quinten een advies opgesteld dat Rittal in staat stelt om deze doelstelling te bereiken.

De studenten Technische Bedrijfskunde hebben het onderzoek in verschillende fasen opgedeeld, waarbij ze zowel de gehele magazijnprocessen als specifieke probleemgebieden onder de loep hebben genomen.

Quinten heeft zich gericht op een optimale indeling van het magazijn op basis van een abc-analyse. Dit is een slimme techniek om een medewerker te helpen de voorraad te beheren. Terwijl Guus zich heeft verdiept in het verminderen van onnodige ritten naar de achtergelegen gangpaden.

Efficiënter en productiever magazijn

Dankzij de inzet van Guus Roos en Quinten Stuurman heeft Rittal Nederland een belangrijke stap gezet naar een efficiënter en productiever magazijn. Hun onderzoek is een mooi voorbeeld van hoe studenten een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het bedrijfsleven.

Quinten Stuurman en Guus Roos, studenten Technische Bedrijfskunde, staan in het magazijn van Rittal Nederland. Op de achtergrond zie je grote hoge dozen staan om vervoert te worden.
Quinten Stuurman en Guus Roos, studenten Technische Bedrijfskunde, hebben met voldoening stagegelopen bij Rittal Nederland (fotografie: Bas van der Werf)

Uitdagingen tijdens het onderzoek

Hoewel de stage een succes is geworden, hebben Guus en Quinten ook met uitdagingen te maken gehad. Het kennismaken met een nieuwe werkomgeving en het samenwerken met verschillende stakeholders bleek soms complex. Daarnaast vereiste het onderzoek een goede beheersing van theoretische concepten en onderzoeksmethodes.

De studenten willen graag Bas van der Werf (bedrijfsbegeleider bij Rittal), Marco Rijkeboer (begeleidend TBK-docent) en alle kantoorgezelschappen en orderverzamelaars bedanken voor de ondersteuning tijdens hun stage dat met het cijfer 9 is gewaardeerd!

Tips voor stagiairs

Op basis van hun eigen ervaringen geven Guus en Quinten toekomstige stagiairs de volgende adviezen:

• Grondige voorbereiding: Besteed veel tijd aan het opstellen van een gedegen plan van aanpak.
  • Bedrijfskennis: Neem de tijd om het bedrijf grondig te leren kennen.
  • Planning: Maak een duidelijke planning voor het gehele traject.
  • Transparantie: Wees open en eerlijk in de communicatie met de medewerkers.
  • Data-driven: Ondersteun je bevindingen altijd met cijfers.
  • Hulp vragen: Aarzel niet om hulp te vragen bij problemen.

Wil je ook Technische Bedrijfskunde studeren?

Als je interesse hebt om Technische Bedrijfskunde aan de HAN te studeren, kijk dan verder op deze kennismakingspagina!