Nieuwe leading lector Sociaal - Fair Health

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Sociaaleconomische gezondheidsverschillen verkleinen, daar tekent Lilian Beijer graag voor. Sinds augustus mag zij zich de leading lector van Sociaal - Fair Health noemen. Wat we van haar mogen verwachten? Verrassende samenwerkingsverbanden en een intensievere verbinding met Slim en Schoon.

Lilian Beijer is geen vreemde binnen Fair Health. Ze is al een paar jaar als onderzoeker betrokken bij Toegankelijke informatie en voorzieningen, 1 van de 4 thema's van Fair Health. Sinds mei 2023 doet ze dit in de functie van lector Digitale Transformatie in de Revalidatiezorg (een duofunctie met collega-lector Geert Frederix die ze naast haar rol als leading lector blijft vervullen). "Digitale middelen worden steeds belangrijker om de transformatie in de zorg voor elkaar te krijgen. Daar kunnen we niet omheen. Maar we weten ook dat die middelen niet voor iedereen even toegankelijk of makkelijk bruikbaar zijn. Daarom ben ik destijds aangehaakt bij Fair Health. Om te zorgen dat we ook mensen bereiken die moeite hebben met lezen en schrijven. Of mensen die digitaal minder vaardig zijn of om andere redenen minder makkelijk toegang krijgen tot informatie – al dan niet digitaal – of voorzieningen."

Foto van Lilian Beijer, Yvonne de Haan en Geert Frederix nadat ze zijn geinstalleerd als lector voor het lectoraat Digitale Transformatie in de Revalidatiezoorg

Samen Slim Schoon Sociaal

Zoiets vraagt om verschillende perspectieven, heeft Lilian ervaren. Van bijvoorbeeld techneuten, zorg- en communicatieprofessionals en ervaringsdeskundigen. Precies waar Fair Health voor pleit. “Maar ik kan me goed voorstellen dat we bij een opgave als transitie in de zorg ook optrekken met de twee andere zwaartepunten van de HAN: Slim - Smart Region en Schoon - SEE (Sustainable Energy & Environment, red.). Dat biedt namelijk kansen om de zorg adoptief te maken en te werken aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Of om aandacht te geven aan de sociale kant van duurzaamheid en de energietransitie."

1+1=3

Hoe passend is het dat ze bijvoorbeeld eerder al samen met de leading lector van Slim (Maarten van Gils) een call uitzette voor Slim en Sociaal, in aansluiting op het HAN-brede onderzoeksthema Bestendige zorg (onderdeel van de praktijkgerichte onderzoeksagenda van de HAN). "Daarbij hebben we de oproep gedaan om onderzoeksideeën te delen waarmee we het snijvlak tussen Slim en Sociaal verder ontginnen en nieuwe wegen inslaan. Dit heeft mooie voorstellen opgeleverd waarbij lectoraten, opleidingen en ervaringsdeskundigen samenwerken. Wat mij betreft dé manier om elkaar te leren kennen en onder andere technologie en Fair Health samen te brengen."

Een wereld te winnen

Als leading lector Fair Health zal Lilian dit soort kruisbestuivingen alleen maar verder uitbouwen, in lijn met wat haar voorganger Lisbeth Verharen in gang heeft gezet. Daarnaast kijkt ze ernaar uit om de link met het onderwijs verder te verstevigen. "Het is Lisbeth en haar team goed gelukt om Fair Health in te bedden in de praktijkgerichte onderzoeksagenda van de HAN. Lectoraten uit verschillende domeinen zijn zich bewust van de missie van Fair Health om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen. Maar als ik tijdens gastcolleges vraag aan studenten of ze weten wat de zwaartepunten van de HAN zijn, dan zie ik dat er nog een wereld te winnen is."

praktijkinnovatie zorg welzijn groepsfoto Albertinum symposium PZW

Brainwaves

En extern? Heeft ze een idee hoe ze Fair Health in de regio of misschien zelfs landelijk verder wil brengen? "We moeten onszelf pushen om nog meer na te denken over de uitdagingen in onze regio. Wat kunnen we doen om de terugloop in bachelorstudenten tegen te gaan? Welke oplossingen kunnen onze onderzoekers bedenken in reactie op de toename van mensen die arbeidsongeschikt zijn? En hoe kunnen we zorgen dat bestaande professionals zich een leven lang ontwikkelen, ook op het vlak van Fair Health?" Verder ziet ze kans om meer met private partijen op te trekken. Dus náást de zorg- en welzijnsorganisaties waar Fair Health nu al mee samenwerkt. "Het kan een idee zijn om een Fair Health-approval te ontwikkelen voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord werken. Zomaar een brainwave, hoor."

Eerst neemt ze de tijd om even te landen. "In een team dat het fantastisch op orde heeft. Het voelt nu als een warm bad." Om er daarna gas op te zetten. Laat dat maar aan Lilian over.

Wil je je ook aansluiten bij Fair Health? Ontdek hier alle mogelijkheden, of stuur een mailtje naar fairhealth@han.nl.