Gedrag en maatschappij

Nieuw: Start Ad Sociaal Financiële Dienstverlening voltijd

Docent voor een klas lachende studenten

Mensen helpen om hun financiën op orde te krijgen? Of ondersteuning bieden aan mensen in een financieel kwetsbare positie? Vanaf september 2025 start in Nijmegen de associate degree (Ad) Sociaal Financiële Dienstverlening voltijd.

Over de opleiding

Je gaat leren hoe je cliënten kunt begeleiden bij een effectieve aanpak van hun sociaal-financiële problemen. En betrekt hierbij de sociale, maatschappelijke, culturele en persoonlijke omstandigheden. Je hebt oog voor diversiteit en zorgt voor aansluiting op de leefwereld van de cliënt. Daarnaast is de aanpak die je toepast gericht op het bevorderen van de financiële redzaamheid van de cliënt. Naast het werken met de cliënt (en waar mogelijk en nodig diens naasten) leer je hoe je invulling geeft aan de signalerende rol van de sociaal financiële dienstverlener binnen een organisatie en hoe je samenwerkt met ketenpartners, waarbij er ook aandacht is voor vroegsignalering en preventie.

Toekomstperspectief en beroepen

Met je associate degree Sociaal Financiële Dienstverlening op zak heb je ontzettend veel mogelijkheden. Op deze banen kun je solliciteren na je studie:

• (Junior) schuldhulpverlener, schuldregelaar of schuldbemiddelaar
  • Budgetconsulent of budgetcoach
  • Expert schuldenproblematiek
  • Voorlichter of preventiemedewerker
  • (Assistent) bewindvoerder
  • Medewerker incasso-afdeling of incassobureau
  • Medewerker formulierenteam gemeente

Toelatingseisen

Heb je een mbo- 4, havo-, of vwo- diploma? Dan kun je je aanmelden voor de Ad Sociaal Financiële Dienstverlening voltijd.  Ben je 21+ en heb je niet het juiste diploma? In dat geval kun je meedoen aan het 21+ toelatingsonderzoek.

Voltijd studeren

Als je voltijd studeert, besteed je gemiddeld 40 uur per week aan je studie. Tijdens een studiejaar kun je 60 studiepunten halen. 1 studiepunt (EC) staat voor 28 uren, zowel contacturen als zelfstudie.
De Ad SFD voltijd sluit je af met 120 studiepunten.
Het accent ligt op de praktijk. Dat betekent dat je wel theorie krijgt, maar die meteen toepast op casussen uit de praktijk. Je leert dus aan de hand van opdrachten, projecten en stages.

Meer weten?

Het Ad SFD team is bereikbaar via: ad-sfd@han.nl.
De opleidingsinformatie voor Ad SFD voltijd is binnenkort beschikbaar. Je kunt alvast een kijkje nemen bij de duale variant van deze opleiding: AD Sociaal Financiële Dienstverlening duaal

Voltijd, deeltijd en duaal?

Wat is het verschil tussen voltijd, deeltijd en duaal studeren? Lees meer over wat die verschillende onderwijsvormen inhouden: Voltijd, deeltijd of duaal?