Positieve impact op mens en planeet met growth hacking
In het kader van ons 15-jarig bestaan spraken we Bart Snijders, alumnus van de Minor Lean management en inmiddels eigenaar van Sprints & Sneakers, een bedrijf dat zich bezighoudt met “growth hacking”.
Growth Hacking is een relatief nieuw deelsegment binnen marketing, dat zich bezighoudt met advisering van bedrijven om hun groei te versnellen via data-gedreven processen. Bij de dienstverlening van Sprint & Sneakers is er veel aandacht voor impact. Daarbij gaat het om een juiste balans tussen wat goed is voor het bedrijf en wat goed is voor de wereld. Dat laatste wordt gemeten aan de hand van de zeventien 'duurzame ontwikkelingsdoelstellingen' van de Verenigde Naties. Het bedrijf stond in 2022 op de vierde plek in FD Gazellen top 100, de ranglijst van snelst groeiende bedrijven in Nederland.
Bart is een van de sprekers tijdens het HAN Lean Event.
Altijd al ondernemersgeest
Bart Snijders heeft altijd al een ondernemersgeest gehad. Na een mbo-opleiding werktuigbouwkunde schreef hij zich op zijn 17de bij de Kamer van Koophandel in als freelance lasser. Maar mede door wat stimulans van zijn vader ging hij toch de studiebanken weer in.
Opnieuw studiebanken in
Hij koos voor de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de HAN in Arnhem en ontdekte daar dat leren eigenlijk best leuk was. En binnen de opleiding, waar er probleemgestuurd onderwijs was mocht Bart bij uitval van een leraar zelfs les geven aan medestudenten. Ook de minor Lean Management beviel Bart goed. Bart: “De Minor Lean was echt een gave Minor. Ook omdat ik bij General Electric stage heb gelopen en het geleerde ook echt kon toepassen daar. Er waren daar ook allemaal Lean Six Sigma Green en Black Belts die me lieten zien hoe het werkte in de praktijk.”
Ondernemerschap opnieuw aangewakkerd
Na de afronding van zijn studie in Arnhem besloot Bart het studentleven door te zetten met de Master Entrepreneurship & New Business Venturing in Rotterdam. Daar werd het vonkje voor ondernemerschap bij Bart opnieuw aangewakkerd. Na de tijd als freelance lasser en een tijd werkend als DJ begon hij op de universiteit een webshop met speciaal koffie. De echte Rotterdamse mentaliteit ‘niet lullen maar poetsen’ stimuleerde Bart extra.
Technische basis nuttig
Bart: “Ik ben wel van de techniek afgestapt, maar ben erg dankbaar voor de principes die ik geleerd heb. Ook de Lean principes. Ik merk dat ik nog steeds anders naar processen kijk en kijk naar mogelijkheden deze anders en beter in te richten. Ook al werk ik niet in de productie, maar werk ik in de dienstverlening. De Lean principes zijn nog steeds relevant”.
Ik merk dat ik nog steeds anders naar processen kijk en kijk naar mogelijkheden deze anders en beter in te richten.
Springplank voor ondernemers
Na zijn studie startte Bart bij Frisse Blikken in Utrecht (een adviesbureau voor verandermanagement, communicatie en HR), zij bieden een springplank tot ondernemerschap. Daar werkzaam werd Bart ingezet als projectmanager bij grote bedrijven en werkte hij aan verschillende projecten op allerlei vlakken. Hij merkte binnen deze grote organisaties al snel dat hij het gevoel van ondernemerschap miste.
Amerikaanse scale-up
Toen Bart door Login CSI, een software scale-up werd benaderd voor de functie van Marketing Manager, besloot hij de overstap te maken. Bart: “Ik werd Marketing Manager voor ‘the rest of the word’ want Login CSI was van origine Amerikaans dus de rest mocht ik doen. En dat was super gaaf, want ze hadden een kantoor in SiliconValley en dat was toen het Walhalla van ondernemerschap! Ik heb er een fantastische tijd gehad en vloog de hele wereld over. Ik krijg al vliegschaamte als ik eraan terugdenk.” Tijdens zijn periode voor deze werkgever merkte Bart wel dat een fijne baan veel verder gaat dan alleen een mooi salaris. De cultuur binnen het bedrijf paste minder bij hem en hij kwam tot het besef dat het leven niet alleen om geld draait.
Bart: “Rond mijn 30ste ging ik mijzelf afvragen of ik met wat ik deed de wereld echt een stukje mooier maakte. Is dit nu wat ik met mijn talent moet gaan doen? En wordt de wereld een slechtere plek als dit product ophoudt met werken? Nou, het antwoord was nee!” Bart hoopt dat iedereen net als hij dat deed een moment krijgt dat hij/zij hierbij stilstaat en zich afvraagt wat te doen met zijn/haar talent. Voor Bart was dit de stap naar het oprichten van zijn eigen bedrijf.
Sprints & Sneakers
Bart: “In de omgeving waarin ik werkte was Growth Hacking toen al aardig populair bij de grote tech start-ups, zoals Über en Spotify. Met mijn bedrijf Sprints & Sneakers, bracht ik Growth Hacking naar Nederland. Eigenlijk is het een effectievere manier van marketing, waarbij je op basis van data snel ontdekt wat werkt en wat niet. En daar komt ook onze naam vandaan. We ontdekken snel wat wel of niet werkt om te groeien en dit doen we in sprints. Sneakers zegt iets over onze cultuur.” Het bedrijf doet het erg goed. Vorig jaar was het de nummer 4 van de FD Gazellen, de lijst van snelst groeiende bedrijven in Nederland. Bart: “Dit jaar staan we wat lager, vooral omdat we geïnvesteerd hebben in mensen. We werken nu met 45 mensen en hebben de ambitie om komend jaar richting de 75 à 80 mensen door te groeien.”
Dienstverlenende processen optimaliseren
Met de groei van Sprints & Sneakers merkt Bart steeds duidelijker het belang van processen op orde hebben. Daarbij ziet hij dat Lean principes breed toepasbaar zijn. Dus niet alleen in productie, maar ook voor dienstverleners. Bart: “Tijdens mijn opleiding lag de focus op de maakindustrie, maar alles wat je leert is ook toepasbaar in de dienstverlening. Zo is er bij ons door de snelle groei veel veranderd en het maakt dat processen (anders) ingericht moeten worden. Je zult dingen ook echt strakker moeten inrichten omdat je zo groot bent geworden.” Stef: “Mooi om te zien hoe je binnen een dienstverlenend bedrijf nog steeds Lean toepast! Ook binnen onze minor zien wij duidelijk een beweging naar meer dienstverlenend. We zien dat Lean steeds meer wordt toegepast in dienstverlenende processen. Dit zien we meer in de deeltijdvariant van de Minor. Waar onze voltijdstudenten vaak gekoppeld worden aan technische bedrijven, komen deeltijders met hun eigen opdracht en dat is heel divers. Daar zien we organisaties in de zorg, bankwereld, het onderwijs et cetera die processen graag slimmer willen vormgeven.“ Bart: “Wat wij bij ons ook zien is dat er telkens nieuwe mensen bij komen met fantastische ideeën en hier staan we ook altijd voor open. Maar eigenlijk moet er dan ook iets af, maar dat gebeurde de afgelopen jaren te weinig. En dan merk je dat je op een gegeven moment terug moet en moet kijken wat er in die periode nou allemaal aan processen is bedacht en of dit wel zo handig is. Het Lean-gedachtengoed blijft dan erg relevant. Denk aan processen als on-boarding, administratie, het bieden van klanten en dergelijke.”
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de strategie van Sprints & Sneakers. Bart: “We kijken naar een aantal aspecten op het gebied van duurzaamheid: De mensen zelf, dus hoe duurzaam leid jij je leven? Experimenteren zit erg in onze bedrijfscultuur. We doen elke maand een experiment. Dat kan zijn: een maand lang koud douchen, geen vlees eten of 10.000 stappen per dag om mensen te inspireren en uit te dagen een verantwoorder leven te leiden. Dan onze eigen bedrijfsvoering: wij kopen geen vlees in, iedereen komt met de fiets of trein en wie met de auto komt rijdt elektrisch. Ook zijn we B corp gecertificeerd*. We stellen duidelijke targets en delen ieder jaar een impact report en zijn dus volledig transparant waar we staan en waar het beter kan. Een derde aspect ligt bij onze klanten. Een bedrijf dat klant wil worden is verplicht een impact discovery af te nemen. Klanten komen vooral bij ons omdat ze snel en hard willen groeien, daar kunnen wij bij helpen. Maar niet iedere potentiële klant heeft nog even goed nagedacht over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij kunnen nemen. Met de impact discovery kijken we wat het karakter van de business is, welk type ondernemer is het en wat zijn de wereldproblemen”.
Wij als bedrijf kunnen helpen sneller oplossingen te bieden voor de problemen die we in de wereld zien.
Bijdragen aan betere wereld
“Er zijn zeventien Sustainable Development Goals opgesteld en wij kunnen hier met zijn allen een bijdrage leveren. Wij als bedrijf kunnen helpen sneller oplossingen te bieden voor de problemen die we in de wereld zien. We maken ook impact door bedrijven die bij ons komen en er nog niet of weinig mee doen te helpen een volgende stap te zetten. We zien dat 90% van alle ondernemingen graag een bijdrage wil leveren aan een betere wereld, maar gewoon nog niet weet hoe. En daar helpen wij dan bij. Zo richten deze bedrijven zich niet alleen op de euro’s, maar doen zij ook echt iets goeds. En omdat ons werk duidelijk een maatschappelijk doel heeft, hebben wij de B Corp-certificering* behaald en hier zijn we trots op!” Naast al deze grote initiatieven doet Sprints & Sneakers ook graag iets terug voor de directe omgeving waarin zij gevestigd zijn. Bart: “We initiëren ook nog veel kleine, lokale initiatieven. Denk aan kerststukjes rondbrengen bij eenzame ouderen en schoenen inzamelen voor mensen die geen schoenen hebben.”
Besef dat Lean heel gaaf is en nog steeds heel groot! Twijfel je? Lees dan de biografie van Elon Musk. Het is een fantastisch voorbeeld van hoe Lean wordt toepast.
Wat Bart studenten wil meegeven
“De minor Lean Management geeft je een bepaalde mindset mee die je altijd bij je houdt. Het denken vanuit het minimaliseren van verspilling en het optimaliseren van processen is mij vooral bijgebleven. Wees nieuwsgierig en stel je open voor alles wat je leert je gaat het zeker nog een keer gebruiken. Vanuit het experimentele karakter binnen ons bedrijf gaan we uit van de growth mindset. Wat ik studenten wil meegeven is: neem initiatief en durf te falen. Besef dat Lean heel gaaf is en nog steeds heel groot! Twijfel je? Lees dan de biografie van Elon Musk. Het is een fantastisch voorbeeld van hoe Lean wordt toepast.”
Blijven inspireren
Stef: “Erg leuk dat je je verhaal wilde delen en te horen dat je het geleerde nog steeds meeneemt! Ik ben al 15 jaar intensief betrokken bij Lean onderzoek en onderwijs en doe dit nog steeds met erg veel plezier. Ieder jaar met iedere nieuwe groep studenten zien we weer dat studenten tijdens de minor echt stenen verleggen. En daar zijn we trots op!” Bart vult aan: “Het is ook erg goed dat jullie dit doen. Alumni aan het woord laten in interviews en tijdens events en hen betrekken bij de minor het onderzoek en het onderwijs. Daar kun je in de beroepspraktijk echt iets mee en daar inspireer je je huidige studenten ook mee!”
*B Corp is een internationale certificering voor winstgevende bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu.
Over Sprints & Sneakers
Wij geloven in duurzame groei en stellen mensen en planeet voorop. Daarom helpen we merken groeien die gedreven zijn om positieve impact te maken op de wereld. En merken die willen maar nog niet weten hoe, helpen we impact te definiëren. Met growth hacking challengen we de manier waarop marketing wordt gedaan. Door slimme en creatieve experimenten vinden we samen de meest effectieve manier om jouw merk te laten groeien en het marktaandeel van goed doen te vergroten. En altijd gebaseerd op data en met het gebruik van technologie. www.sprintsandsneakers.com
Over het HAN Lean Event
Op donderdag 25 januari 2024 vieren we 15 jaar Lean onderwijs en onderzoek bij de HAN. Dit doen we met een feestelijke 15 editie van het HAN Lean Event. Deze middag presenteren de studenten van de Minor Lean Management hun verbeterprojecten. Ook delen drie sprekers praktijkverhalen rond Smart Manufacturing, Leren en ontwikkelen en Duurzaamheid. www.han.nl/leanevent