Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

Slotbijeenkomst Afstand in Verbondenheid

Afstand in verbondenheid, project Mieke Spek

Wat zijn kansen en knelpunten van pleegzorg als alternatief voor adoptie? Dit stond centraal bij het onderzoek ‘Afstand in Verbondenheid’. Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek en de ontwikkelde gesprekskaart? Kom dan op 28 november naar de slotbijeenkomst.

Jaarlijks overwegen ongeveer 60 vrouwen om een kind af te staan na een onbedoelde zwangerschap. Uiteindelijk kiest 1 op de 3 van deze vrouwen daadwerkelijk voor afstand ter adoptie. Ongeveer 8 kinderen worden in een perspectiefbiedend pleeggezin geplaatst. Een belangrijke reden om te kiezen voor pleegzorg is als ouders regelmatig contact willen met hun kind. Wat zijn de kansen en knelpunten van pleegzorg als alternatief voor adoptie?

De afgelopen 3 jaar deden we hier onderzoek naar. We laten je de verschillende perspectieven op pleegzorg na een eerder voornemen tot afstand ter adoptie zien. Daarna gaan we in subgroepen aan de slag met de ontwikkelde gesprekskaart Afstand en Verbondenheid. De gesprekskaart helpt om alle, soms tegenstrijdige, perspectieven, zichtbaar te maken én gezamenlijk te komen tot afspraken over onder andere blijvend contact.

Snelle info

Datum en tijd

Zie bericht voor de locatie.

Deelname

1. 12:30

Ontvangst met Lunch

2. 13:30

Interactieve uitwisseling

3. 14:30

Aan de slag met de gesprekskaart

4. 15:30

Gezamenlijke afsluiting

Over het programma

Luisteren en leren van elkaars ervaringen

Kiezen voor pleegzorg na een eerder voornemen tot afstand ter adoptie vraagt intensieve samenwerking tussen verschillende professionals en andere betrokkenen: zwangere vrouwen (en hun netwerk), hulpverleners die onbedoeld zwangere vrouwen begeleiden, raadsonderzoekers, jeugdbeschermers,  pleegzorgbegeleiders en pleeggezinnen. Het onderzoek heeft laten dat in deze situaties twee professionele werelden samenkomen die niet vanzelfsprekend op de hoogte te zijn van elkaars werk- en zienswijzen. Ook laat het onderzoek zien dat er niet één verhaal bestaat als het gaat om pleegzorg na een eerder voornemen tot afstand ter adoptie. Wat goed is om te doen kan per situatie en per persoon verschillen. Ontmoeten staat centraal op deze slotbijeenkomst. Luisteren en leren van elkaars ervaringen. Tijdens alle programma onderdelen is er ruimte voor ontmoeting en uitwisseling. Tijdens de borrel is er ruimte om met elkaar uit te wisselen over vraagstukken en dilemma’s. Wil je een eigen vraagstuk of dilemma inbrengen mail dan naar: janneke.peelen@han.nl

Let op: in de ochtend is er een aanvullend programma voor protocolpartners Afstand ter Adoptie. Mocht je hiervoor nog geen aparte uitnodiging hebben ontvangen, maar wel aanwezig willen zijn stuur dan een email naar: trainingen@fiom.nl

Voor wie?

De bijeenkomst is voor iedereen die zelf ervaring heeft met pleegzorg na een eerder voornemen tot afstand ter adoptie: ouders, kinderen, pleegouders en andere familieleden. Professionals die tijdens het keuzeproces of tijdens de pleegplaatsing betrokken zijn.

Aanmelden en locatie

Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst via de button bovenaan de pagina. We organiseren deze bijeenkomst bij Fiom, de Molen 65 in Houten. Parkeren kan kosteloos aan de achterzijde van het pand. De locatie bevindt zich op 5 minuten lopen van Station Houten.

Studenten van de Master Social Work lachen en praten.

Samenwerking

We doen dit onderzoek niet alleen. Het Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp voert dit project samen uit met:

Het project wordt gefinancierd door ZonMW

Over het project en ons lectoraat

Dit onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp (WFJO) van de HAN. Professionals in het sociale domein werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Ons lectoraat focust op samenwerkingsvraagstukken voor jeugd- en opvoedhulp.

in park die hand van ouder vasthoudt

Contact

Wil je meer weten over de bijeenkomst? Neem dan contact met ons op via communicatie.amm@han.nl.