Verander je perspectief op armoede

Studenten overleg algemeen fotoshoot bijgesneden

Armoede gaat hand in hand met minder kansen op gezondheid, welbevinden en toegang tot passende ondersteuning, zorg en voorzieningen. Het vinden van kansen en mogelijkheden vraagt om een verandering van perspectieven en systemen. Tijdens deze sessie gaan we daarmee aan de slag

Snelle info

Datum en tijd

Deelname
Gratis

Armoede en daarmee minder kansen op gezondheid en welbevinden en toegang tot passende ondersteuning, zorg en voorzieningen gaan hand in hand. Helaas een hardnekkig gegeven en nog steeds actueel. De aanpak van gezondheidsverschillen is complex, mede door de achterliggende oorzaken.

Het vinden van kansen en mogelijkheden, samen met de mensen waar het om gaat, vraagt om een verandering van perspectieven en systemen. Onderzoekers ontwikkelden een dialoogmethode waarbij een grotere groep deelnemers (als bewoners/burgers/cliënten) met elkaar in gesprek gaat en waarbij iedere stem gehoord wordt over:

• hun ervaringen en beleving,
  • wat hen beweegt
  • wat zij belangrijk vinden
  • en over kansen en mogelijkheden die ze (wel) zien.

Dat legt de basis om samen met de doelgroep een aanpak te ontwerpen die voor hen betekenisvol is.

Tijdens deze sessie worden de dialoogmethodes Photovoice en SIM verder toegelicht en elementen ervan toegepast. Ook worden materiaal en inzichten gedeeld en beschikbaar gesteld. De methoden kun je inzetten om het perspectief van bewoners, burgers en cliënten op hun gezondheid in beeld te krijgen.

Door wie?

Deze sessie wordt verzorgd door Gwendolijn Boonekamp en Jan Bouwens. Gwendolijn is hoofddocent/onderzoeker en Jan Bouwens is teamregisseur. Beiden zijn verbonden aan het Expertiseteam Vitaliteit van de Academie Sport en Bewegen (HAN).

Aanmelden en voor wie

We willen graag vooraf weten hoeveel deelnemers er komen, daarom moet je je aanmelden voor de bijeenkomst via de button bovenaan de pagina.

Studenten en collega’s binnen de HAN en professionals/ervaringsdeskundigen, beleidsmakers en onderzoekers uit ons veld zoals uit de domeinen zorg, welzijn, maatschappelijke dienstverlening, preventie/gezondheidsbevordering en lokaal gezondheidsbeleid.

Let op: er is plek voor maximaal 24 deelnemers!

Deelname is gratis.

Meer weten?

Stel je vraag

Initiatiefnemers van de Week tegen Armoede 2024 zijn, de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen en de Academie Mens & Maatschappij. Voor vragen over deze bijeenkomst of het programma van de week, dat kan via: communicatie.amm@han.nl.

Wil je jouw verhaal met ons delen? Ook dat kan door ons te mailen!

Beeld van de Week tegen Armoede met vork, stekker en huis als illustratie.